Deze auto’s zijn pechgevoelig

Het Duitse ADAC heeft een rapport naar buiten gebracht met cijfers waaruit blijkt welke auto’s zij het vaakst weer op weg moeten helpen. Sommige fabrikanten en modellen weten te verrassen, zowel in positieve als negatieve zin.

In verschillende statistieken laat de Duitse wegenwacht per bouwjaar zien hoeveel auto’s van een bepaald type er gemiddeld in 2017 stil kwamen te staan. Ter indicatie pakt de ADAC het gemiddelde van elke per duizend geregistreerde auto’s die er van dat type rondrijden. In het schema komen de bouwjaren vanaf 2009 tot en met 2016 voorbij. De auto die volgens het Duitse onderzoek het meeste stil kwam te staan is de Ford S-Max. Per duizend geregistreerde S-Max’en, strandden er 41,2 langs de weg. Vooral een S-Max uit bouwjaar 2009 scoort hoog: 113,2 per 1.000 exemplaren van Fords MPV had hulp van de ADAC nodig. Een ander model dat op een negatieve manier hoog scoort, is de Mercedes-Benz E-klasse. Gemiddeld gezien belandden 97,6 per duizend bestuurders van een E-klasse uit 2009 met de alarmlichten aan langs de weg. Over acht bouwjaren gezien scoort de E-klasse een gemiddelde van 39,3. Ook bestuurders van een Ford Mondeo of Opel Insignia uit 2009 moeten oppassen, want uit de Duitse cijfers blijkt dat van de duizend auto’s van dat bouwjaar er respectievelijk 65,3 en 55,6 exemplaren pech kregen.

Lees hier verder

Onderstuur en Overstuur

De auto is een complex apparaat, een indrukwekkend samenspel van mechanica, elektrotechniek, scheikunde en tegenwoordig ook informatica. Om een idee te krijgen hoe de bouwstenen elk hun rol spelen, duidt Cornelis Kit de basisprincipes van de autotechniek aan de hand van simpele schetsen. Gewapend met stiften en een white board behandelt hij elke week de basics van een vers onderwerp. Bij onderstuur maakt de auto een ruimere bocht dan je zou verwachten op basis van de stand van je stuurwiel en bij overstuur duikt de auto juist richting binnenbocht, het één is in basis zelfcorrigerend het ander juist niet. Het klinkt ingewikkeld, maar is het dat ook?

Gebruikte diesel steeds moeilijker te verkopen

Wie zijn gebruikte dieselauto wil verkopen, moet geduld hebben. Ze staan namelijk langer te koop en leveren minder op, zo blijkt uit cijfers van de grootste advertentiesites van Nederland. “De eerste vraag die mensen stellen, is of ze de stad nog wel in mogen.”

Gert-Jan Hoegen is autoverkoper in Garderen. In een jaar tijd is de prijs voor een tweedehands diesel bij hem gedaald met 15 tot 20 procent. Gingen sommigen modellen een aantal jaar geleden nog als warme broodjes over de toonbank, nu is de zogenoemde sta-tijd verdubbeld.

Lees verder

Deze merken auto’s roesten het snelst

Het roestspook is terug doordat een aantal merken flink bezuinigt op corrosiepreventie. De negen auto’s die het snelst roesten zijn de Citroën C4 en Cactus, Ford Ecosport, Focus en S-Max, Honda Civic, Kia Stonic, Nissan Leaf en Qashqai en de Subaru XV.

Moderne auto’s hebben hun beste tijden qua roestpreventie alweer achter zich, zo blijkt uit een Zweeds rapport, dat werd opgepikt door het Duitse blad Autobild. Voor het onderzoek werden per endoscoop holle ruimten in de auto’s bekeken, panelen werden gedemonteerd en ook werd gekeken hoe de auto’s zijn beschermd tegen roestvorming. “Deze merken auto’s roesten het snelst” verder lezen

De verstuiver

Elk mechanisch of elektronisch onderdeel in auto’s slijt. Dus ook de verstuivers. Maar wat zijn verstuivers eigenlijk?

In dieselmotoren, die ook wel compressie ontstekingsmotoren worden genoemd, ontbrand de brandstof niet door een bougie maar gaat dat automatisch. Dit gaat omdat de lucht die is samengedrukt door de zuiger heel heet wordt en zo de diesel vanzelf laat ontbranden. Bij het opstarten van de diesel motor is de lucht natuurlijk nog niet heet genoeg om de diesel spontaan te laten ontbranden. Daarom wordt de verbrandingskamer eerst even voorverwarmd door een gloeiplug om de juiste temperatuur te bereiken. Als de verbrandingskamer dan warm genoeg is en de motor lekker draait, wordt het verwarmingselement uitgeschakeld en kan het proces zich weer zonder ontsteking voortzetten.
De verstuivers zorgen ervoor dat de diesel in de verbrandingskamer wordt ingespoten.

“De verstuiver” verder lezen

Meer fabrikanten keren diesel de rug toe

Langzaam maar zeker raakt de diesel steeds meer uit de gratie. Terecht of onterecht, fabrikanten zien er telkens minder nood in de auto’s nog aan te blijven bieden. Zo hebben Toyota en Nissan al aangegeven geen diesels meer te verkopen. Ook Porsche keert uiteindelijk toch niet meer terug naar de zelfontbrander, ondanks redelijk succes van deze motoren in de Macan en Cayenne. Vandaag zijn er weer twee merken die hebben aangegeven dat ze de dieselmotor de rug toe gaan keren.

Lees verder

Kabinet verhoogt bedragen verkeersboetes in 2019

Je kon er natuurlijk op wachten en inderdaad gaan de boetes in 2019 weer omhoog. In een brief gericht aan de Tweede Kamer spreekt Fred Grapperhaus, Minister van Justitie en Veiligheid, over het Besluit OM-afdoening en het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens in verband met onder meer de jaarlijkse indexering van de tarieven. Het kabinet heeft besloten de tarieven te verhogen met 1,7 procent in het kader van ‘inflatie’.

De verhoging is afhankelijk van het soort vergrijp. Zo kunnen boetes tot en met 100 euro maximaal 5 euro hoger uitvallen en bij boetes vanaf 100 euro kan dit maximaal 10 euro zijn. Het positieve is dat de administratieve kosten van 9 euro ongewijzigd zullen blijven. Een pak van ons hart.

Wat betekent dit in de praktijk?
De boete voor het negeren van een rood verkeerslicht of het in de hand houden van je telefoon tijdens het rijden komt op 240 euro te liggen. Een stijging van 10 euro. Ook een vergrijp als rechts inhalen gaat met 10 euro omhoog naar 240 euro. 29 km/u te hard door de bebouwde kom razen kost straks 317 euro in plaats van 312 euro. 20 km/u te hard rijden buiten de bebouwde kom gaat 183 in plaats van 180 euro kosten.

Alle boetebedragen voor 2019 checken doe je in dit document (PDF alert)

De terugkeer van de rotatiemotor

Het hing al eventjes in de lucht (mede vanwege gelekte patenten), maar nu is het ook bevestigd: de rotatiemotor keert terug in een Mazda. In de loop van 2019.

Wat is ook alweer een rotatiemotor? De rotatiemotor of wankelmotor, genoemd naar zijn constructeur Felix Wankel, is een verbrandingsmotor die niet met cilinders en zuigers werkt, maar met een rotor van bij benadering driehoekige vorm die in een trommel zit (zie diagram). In de open ruimten tussen de zijden van de driehoekige rotor en de trommel wordt een brandstof/luchtmengsel tot ontbranding gebracht, waardoor de rotor een draaiende beweging krijgt. “De terugkeer van de rotatiemotor” verder lezen

Boetes 2018 en 2019

De bekeuringen 2018 en 2019 en verkeersboetes kunnen u veel geld kosten, zeker als er werkzaamheden op de weg zijn, kunnen de bedragen erg hoog zijn. Het overtreden van de maximumsnelheid met de auto of motor, door rood licht rijden, een rood kruis boven de snelweg en andere overtredingen in het verkeer (auto, motor, ander voertuig) betekenen in 2018 en 2019 een forse geldboete. En daar komen nog eens administratiekosten bij. Hoeveel moet u voor een bekeuring met de auto betalen aan het CJIB, en wanneer is er sprake van te hard rijden? Hoe werkt een correctie op een boete voor een overtreding? Snelheidsovertredingen, fout parkeren, onjuist inhalen, een foute verlichting, onterecht op de vluchtstrook staan, deze overtredingen komen veel voor. Vaak zijn er gebreken aan de auto of is men onverzekerd. Er zijn tal van zaken die u een hoge bekeuring kunnen opleveren. De verwachting is dat de boetes in 2019 nog hoger zullen zijn.

De hoogte van de boetes bij overtredingen kunt u nazien in de Boetebase van het Openbaar Ministerie