De beste auto

Dit model haalt het vaakst de 400.000 kilometer op de teller

We willen natuurlijk allemaal een auto die lang meegaat, maar meer dan 400.000 kilometer op de teller? Dat lijkt haast onmogelijk. Is het niet. Tenminste als je een Skoda Octavia koopt.

De Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport, brengt naar buiten dat er op de Britse wegen momenteel 1.950 Octavia’s rond rijden, die meer dan 400.000 kilometer hebben gereden. De auto blijft de Volkswagen Passat nipt voor. Het maakt extra duidelijk dat de wagen van goede kwaliteit is: de twee modellen hebben veel dezelfde onderdelen.

Zulke hoge kilometerstanden zijn spectaculair. De meeste auto’s belanden bij de helft van het aantal kilometers al op de schroothoop. De situatie in het Verenigd Koninkrijk is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar het zegt wel iets over de kwaliteit van de auto’s in de top 10.

1. Skoda Octavia: 1950
2. VW Passat: 1874
3. Toyota Prius: 1742
4. Ford Mondeo: 1278
5. VW Golf: 1047
6. Toyota Avensis: 1027
7. Audi A4: 997
8. Mercedes Benz E-Klasse: 956
9. Ford Galaxy: 899
10. Audi A6: 637

Boetes gaan omhoog in 2020

De verkeersboetes gaan omhoog: dit betaal je in 2020 voor overtredingen

De hoogte van de verkeersboetes in 2020 is bekend. Dat publiceerde de website VerzekerUzelf op basis van het overheidsdocument ‘Maatregelen Verkeersveiligheid’. Het zal je niet verrassen dat de boetes in 2020 (weer) omhoog gaan. Lees hier wat je gaat betalen per overtreding.
De hoogte van de boetes is afhankelijk van de jaarlijkse inflatiecorrectie. Door een kleine stijging hierin worden de boetes met maximaal €10,- per boete verhoogd.
“Boetes gaan omhoog in 2020” verder lezen

Pas op met ’nieuwe’ benzine

Check uw auto

Honderdduizenden automobilisten moeten goed uitkijken aan welke pomp ze vanaf dinsdag 1 oktober hun tank volgooien met benzine.
Vanaf die datum stroomt er namelijk E10 uit de Euro 95-pomp en niet het oude vertrouwde E5.

De meeste automobilisten zullen daarvan de gevolgen nauwelijks merken, maar voor een omvangrijke groep kan verkeerd tanken grote gevolgen hebben.

Vanaf die datum stroomt er namelijk E10 uit de Euro 95-pomp en niet het oude vertrouwde E5. De meeste automobilisten zullen daarvan de gevolgen nauwelijks merken, maar voor een omvangrijke groep kan verkeerd tanken grote gevolgen hebben. “Pas op met ’nieuwe’ benzine” verder lezen

Deze auto’s zijn pechgevoelig

Het Duitse ADAC heeft een rapport naar buiten gebracht met cijfers waaruit blijkt welke auto’s zij het vaakst weer op weg moeten helpen. Sommige fabrikanten en modellen weten te verrassen, zowel in positieve als negatieve zin.

In verschillende statistieken laat de Duitse wegenwacht per bouwjaar zien hoeveel auto’s van een bepaald type er gemiddeld in 2017 stil kwamen te staan. Ter indicatie pakt de ADAC het gemiddelde van elke per duizend geregistreerde auto’s die er van dat type rondrijden. In het schema komen de bouwjaren vanaf 2009 tot en met 2016 voorbij. De auto die volgens het Duitse onderzoek het meeste stil kwam te staan is de Ford S-Max. Per duizend geregistreerde S-Max’en, strandden er 41,2 langs de weg. Vooral een S-Max uit bouwjaar 2009 scoort hoog: 113,2 per 1.000 exemplaren van Fords MPV had hulp van de ADAC nodig. Een ander model dat op een negatieve manier hoog scoort, is de Mercedes-Benz E-klasse. Gemiddeld gezien belandden 97,6 per duizend bestuurders van een E-klasse uit 2009 met de alarmlichten aan langs de weg. Over acht bouwjaren gezien scoort de E-klasse een gemiddelde van 39,3. Ook bestuurders van een Ford Mondeo of Opel Insignia uit 2009 moeten oppassen, want uit de Duitse cijfers blijkt dat van de duizend auto’s van dat bouwjaar er respectievelijk 65,3 en 55,6 exemplaren pech kregen.

Lees hier verder

Onderstuur en Overstuur

De auto is een complex apparaat, een indrukwekkend samenspel van mechanica, elektrotechniek, scheikunde en tegenwoordig ook informatica. Om een idee te krijgen hoe de bouwstenen elk hun rol spelen, duidt Cornelis Kit de basisprincipes van de autotechniek aan de hand van simpele schetsen. Gewapend met stiften en een white board behandelt hij elke week de basics van een vers onderwerp. Bij onderstuur maakt de auto een ruimere bocht dan je zou verwachten op basis van de stand van je stuurwiel en bij overstuur duikt de auto juist richting binnenbocht, het één is in basis zelfcorrigerend het ander juist niet. Het klinkt ingewikkeld, maar is het dat ook?

Gebruikte diesel steeds moeilijker te verkopen

Wie zijn gebruikte dieselauto wil verkopen, moet geduld hebben. Ze staan namelijk langer te koop en leveren minder op, zo blijkt uit cijfers van de grootste advertentiesites van Nederland. “De eerste vraag die mensen stellen, is of ze de stad nog wel in mogen.”

Gert-Jan Hoegen is autoverkoper in Garderen. In een jaar tijd is de prijs voor een tweedehands diesel bij hem gedaald met 15 tot 20 procent. Gingen sommigen modellen een aantal jaar geleden nog als warme broodjes over de toonbank, nu is de zogenoemde sta-tijd verdubbeld.

Lees verder

Deze merken auto’s roesten het snelst

Het roestspook is terug doordat een aantal merken flink bezuinigt op corrosiepreventie. De negen auto’s die het snelst roesten zijn de Citroën C4 en Cactus, Ford Ecosport, Focus en S-Max, Honda Civic, Kia Stonic, Nissan Leaf en Qashqai en de Subaru XV.

Moderne auto’s hebben hun beste tijden qua roestpreventie alweer achter zich, zo blijkt uit een Zweeds rapport, dat werd opgepikt door het Duitse blad Autobild. Voor het onderzoek werden per endoscoop holle ruimten in de auto’s bekeken, panelen werden gedemonteerd en ook werd gekeken hoe de auto’s zijn beschermd tegen roestvorming. “Deze merken auto’s roesten het snelst” verder lezen

De verstuiver

Elk mechanisch of elektronisch onderdeel in auto’s slijt. Dus ook de verstuivers. Maar wat zijn verstuivers eigenlijk?

In dieselmotoren, die ook wel compressie ontstekingsmotoren worden genoemd, ontbrand de brandstof niet door een bougie maar gaat dat automatisch. Dit gaat omdat de lucht die is samengedrukt door de zuiger heel heet wordt en zo de diesel vanzelf laat ontbranden. Bij het opstarten van de diesel motor is de lucht natuurlijk nog niet heet genoeg om de diesel spontaan te laten ontbranden. Daarom wordt de verbrandingskamer eerst even voorverwarmd door een gloeiplug om de juiste temperatuur te bereiken. Als de verbrandingskamer dan warm genoeg is en de motor lekker draait, wordt het verwarmingselement uitgeschakeld en kan het proces zich weer zonder ontsteking voortzetten.
De verstuivers zorgen ervoor dat de diesel in de verbrandingskamer wordt ingespoten.

“De verstuiver” verder lezen

Meer fabrikanten keren diesel de rug toe

Langzaam maar zeker raakt de diesel steeds meer uit de gratie. Terecht of onterecht, fabrikanten zien er telkens minder nood in de auto’s nog aan te blijven bieden. Zo hebben Toyota en Nissan al aangegeven geen diesels meer te verkopen. Ook Porsche keert uiteindelijk toch niet meer terug naar de zelfontbrander, ondanks redelijk succes van deze motoren in de Macan en Cayenne. Vandaag zijn er weer twee merken die hebben aangegeven dat ze de dieselmotor de rug toe gaan keren.

Lees verder