Verkoop van gebruikte auto’s in de lift

De verkoop van tweedehandsauto’s is na een scherpe terugval in het begin van de coronacrisis in mei teruggekomen op het oude niveau. Autobedrijven verkochten vorige maand 111.146 gebruikte auto’s. Dat zijn er minder dan in mei 2019 (117.000), maar meer dan in de maand mei van eerdere jaren.

In april kreeg de verkoop van occasions een klap. Toen werden er door autobedrijven zo’n 74.000 verkocht, 26 procent minder dan in april 2019.

Ook de verkoop tussen particulieren, zonder dat er een garage aan te pas komt, is gestegen. Ruim 73.000 gebruikte auto’s werden in mei op die manier verkocht, ruim 17 procent meer dan in mei vorig jaar.

“Verkoop van gebruikte auto’s in de lift” verder lezen

E10 benzine en lang stilstaan

Sinds oktober vorig jaar wordt zogeheten E10-benzine verkocht in plaats van E5. Naast dat sommige voertuigen daar niet geschikt voor zijn, zorgt E10 bij auto’s die lang stil staan mogelijk eerder voor problemen dan E5. De uitbraak van het coronavirus maakt dat auto’s nu weinig tot niet rijden. Waar moet je op letten?

E10-Benzine bestaat voor 10 procent uit bio-ethanol, een alcohol die wordt gemaakt van natuurproducten zoals mais, riet- en bietensuiker. Door het aanlengen met bio-ethanol komt er bij de ontbranding van de benzine tot 2 procent minder CO2 vrij.

“E10 benzine en lang stilstaan” verder lezen

Accijnzen in 2020 weer omhoog

De accijnzen op brandstoffen benzine, diesel en lpg gaan volgend jaar omhoog. De accijns op benzine stijgt met ruim 1 cent, waardoor een tankbeurt van 40 liter ongeveer 0,60 euro meer kost.
Ook de accijnzen op diesel en lpg worden over enkele dagen verhoogd. Zo stijgt de accijns op diesel bijna 0,008 euro per liter. In het geval van lpg wordt het bedrag per liter verhoogd met iets meer dan een kwart cent per liter. Dieselrijders zijn 38 cent duurder uit bij een tankbeurt van 40 liter en automobilisten met lpg komen uit op 14 cent extra.

“Het argument voor deze accijnsverhoging is de inflatie – door de overheid vastgesteld op 1,6 procent. Dat de overheid de accijnsverhoging ook nog eens belast met 21 procent btw wordt voor het gemak vergeten. Daardoor wordt uw tankbeurt een halve euro duurder”, aldus Paul van Selms van UnitedConsumers.

De accijnzen op brandstoffen zijn de afgelopen jaren steeds gestegen. Sinds 2011 ligt de accijns op benzine ongeveer `11,4 procent hoger. De accijnzen op diesel en lpg zijn in diezelfde periode met respectievelijk 18,9 en 125,5 procent gestegen.

Accijnzen en btw maken het grootste deel van de brandstofprijs uit in Nederland, namelijk zo’n 62 procent. De rest wordt opgebouwd uit marges en productiekosten. Onder de laatstgenoemde valt onder meer de inkoopprijs van olie.

Roettaks voor diesels

Eigenaren van veel dieselauto’s betalen vanaf 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag van 15 procent over hun wegenbelasting, meldt de Rijksoverheid dinsdag. Voor de gemiddelde diesel, die tussen de 1.350 en 1.450 kilo weegt, betekent dit een extra bedrag van 225 euro per jaar.

De maatregel werd al in 2015 aangekondigd door de toenmalige minister van Financiën, Eric Wiebes. De taks zou eerst al op 1 januari 2019 ingaan, maar werd uitgesteld.

De ‘roettaks’, zoals de toeslag ook wel wordt genoemd, is bedoeld om het bezit en gebruik van vervuilende auto’s minder aantrekkelijk te maken. Vooral oudere dieselauto’s stoten relatief veel fijnstof uit. Deze uitstoot is slecht voor het milieu en voor de gezondheid.

De wetgever heeft echter besloten geen leeftijdscriterium te hanteren en puur naar de uitstoot te kijken. Zo rijden er volgens de toelichting van de overheid nog zo’n 8.500 dieselauto’s rond waarvan bekend is “dat die na 1 september 2009 zijn toegelaten en de fijnstofnorm overschrijden (peildatum juni 2019)”. “Roettaks voor diesels” verder lezen

De beste auto

Dit model haalt het vaakst de 400.000 kilometer op de teller

We willen natuurlijk allemaal een auto die lang meegaat, maar meer dan 400.000 kilometer op de teller? Dat lijkt haast onmogelijk. Is het niet. Tenminste als je een Skoda Octavia koopt.

De Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport, brengt naar buiten dat er op de Britse wegen momenteel 1.950 Octavia’s rond rijden, die meer dan 400.000 kilometer hebben gereden. De auto blijft de Volkswagen Passat nipt voor. Het maakt extra duidelijk dat de wagen van goede kwaliteit is: de twee modellen hebben veel dezelfde onderdelen.

Zulke hoge kilometerstanden zijn spectaculair. De meeste auto’s belanden bij de helft van het aantal kilometers al op de schroothoop. De situatie in het Verenigd Koninkrijk is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar het zegt wel iets over de kwaliteit van de auto’s in de top 10.

1. Skoda Octavia: 1950
2. VW Passat: 1874
3. Toyota Prius: 1742
4. Ford Mondeo: 1278
5. VW Golf: 1047
6. Toyota Avensis: 1027
7. Audi A4: 997
8. Mercedes Benz E-Klasse: 956
9. Ford Galaxy: 899
10. Audi A6: 637

Boetes gaan omhoog in 2020

De verkeersboetes gaan omhoog: dit betaal je in 2020 voor overtredingen

De hoogte van de verkeersboetes in 2020 is bekend. Dat publiceerde de website VerzekerUzelf op basis van het overheidsdocument ‘Maatregelen Verkeersveiligheid’. Het zal je niet verrassen dat de boetes in 2020 (weer) omhoog gaan. Lees hier wat je gaat betalen per overtreding.
De hoogte van de boetes is afhankelijk van de jaarlijkse inflatiecorrectie. Door een kleine stijging hierin worden de boetes met maximaal €10,- per boete verhoogd.
“Boetes gaan omhoog in 2020” verder lezen

Pas op met ’nieuwe’ benzine

Check uw auto

Honderdduizenden automobilisten moeten goed uitkijken aan welke pomp ze vanaf dinsdag 1 oktober hun tank volgooien met benzine.
Vanaf die datum stroomt er namelijk E10 uit de Euro 95-pomp en niet het oude vertrouwde E5.

De meeste automobilisten zullen daarvan de gevolgen nauwelijks merken, maar voor een omvangrijke groep kan verkeerd tanken grote gevolgen hebben.

Vanaf die datum stroomt er namelijk E10 uit de Euro 95-pomp en niet het oude vertrouwde E5. De meeste automobilisten zullen daarvan de gevolgen nauwelijks merken, maar voor een omvangrijke groep kan verkeerd tanken grote gevolgen hebben. “Pas op met ’nieuwe’ benzine” verder lezen

Deze auto’s zijn pechgevoelig

Het Duitse ADAC heeft een rapport naar buiten gebracht met cijfers waaruit blijkt welke auto’s zij het vaakst weer op weg moeten helpen. Sommige fabrikanten en modellen weten te verrassen, zowel in positieve als negatieve zin.

In verschillende statistieken laat de Duitse wegenwacht per bouwjaar zien hoeveel auto’s van een bepaald type er gemiddeld in 2017 stil kwamen te staan. Ter indicatie pakt de ADAC het gemiddelde van elke per duizend geregistreerde auto’s die er van dat type rondrijden. In het schema komen de bouwjaren vanaf 2009 tot en met 2016 voorbij. De auto die volgens het Duitse onderzoek het meeste stil kwam te staan is de Ford S-Max. Per duizend geregistreerde S-Max’en, strandden er 41,2 langs de weg. Vooral een S-Max uit bouwjaar 2009 scoort hoog: 113,2 per 1.000 exemplaren van Fords MPV had hulp van de ADAC nodig. Een ander model dat op een negatieve manier hoog scoort, is de Mercedes-Benz E-klasse. Gemiddeld gezien belandden 97,6 per duizend bestuurders van een E-klasse uit 2009 met de alarmlichten aan langs de weg. Over acht bouwjaren gezien scoort de E-klasse een gemiddelde van 39,3. Ook bestuurders van een Ford Mondeo of Opel Insignia uit 2009 moeten oppassen, want uit de Duitse cijfers blijkt dat van de duizend auto’s van dat bouwjaar er respectievelijk 65,3 en 55,6 exemplaren pech kregen.

Lees hier verder

Onderstuur en Overstuur

De auto is een complex apparaat, een indrukwekkend samenspel van mechanica, elektrotechniek, scheikunde en tegenwoordig ook informatica. Om een idee te krijgen hoe de bouwstenen elk hun rol spelen, duidt Cornelis Kit de basisprincipes van de autotechniek aan de hand van simpele schetsen. Gewapend met stiften en een white board behandelt hij elke week de basics van een vers onderwerp. Bij onderstuur maakt de auto een ruimere bocht dan je zou verwachten op basis van de stand van je stuurwiel en bij overstuur duikt de auto juist richting binnenbocht, het één is in basis zelfcorrigerend het ander juist niet. Het klinkt ingewikkeld, maar is het dat ook?