Gebruikte diesel steeds moeilijker te verkopen

Wie zijn gebruikte dieselauto wil verkopen, moet geduld hebben. Ze staan namelijk langer te koop en leveren minder op, zo blijkt uit cijfers van de grootste advertentiesites van Nederland. “De eerste vraag die mensen stellen, is of ze de stad nog wel in mogen.”

Gert-Jan Hoegen is autoverkoper in Garderen. In een jaar tijd is de prijs voor een tweedehands diesel bij hem gedaald met 15 tot 20 procent. Gingen sommigen modellen een aantal jaar geleden nog als warme broodjes over de toonbank, nu is de zogenoemde sta-tijd verdubbeld.

Lees verder

Deze merken auto’s roesten het snelst

Het roestspook is terug doordat een aantal merken flink bezuinigt op corrosiepreventie. De negen auto’s die het snelst roesten zijn de Citroën C4 en Cactus, Ford Ecosport, Focus en S-Max, Honda Civic, Kia Stonic, Nissan Leaf en Qashqai en de Subaru XV.

Moderne auto’s hebben hun beste tijden qua roestpreventie alweer achter zich, zo blijkt uit een Zweeds rapport, dat werd opgepikt door het Duitse blad Autobild. Voor het onderzoek werden per endoscoop holle ruimten in de auto’s bekeken, panelen werden gedemonteerd en ook werd gekeken hoe de auto’s zijn beschermd tegen roestvorming. “Deze merken auto’s roesten het snelst” verder lezen

De verstuiver

Elk mechanisch of elektronisch onderdeel in auto’s slijt. Dus ook de verstuivers. Maar wat zijn verstuivers eigenlijk?

In dieselmotoren, die ook wel compressie ontstekingsmotoren worden genoemd, ontbrand de brandstof niet door een bougie maar gaat dat automatisch. Dit gaat omdat de lucht die is samengedrukt door de zuiger heel heet wordt en zo de diesel vanzelf laat ontbranden. Bij het opstarten van de diesel motor is de lucht natuurlijk nog niet heet genoeg om de diesel spontaan te laten ontbranden. Daarom wordt de verbrandingskamer eerst even voorverwarmd door een gloeiplug om de juiste temperatuur te bereiken. Als de verbrandingskamer dan warm genoeg is en de motor lekker draait, wordt het verwarmingselement uitgeschakeld en kan het proces zich weer zonder ontsteking voortzetten.
De verstuivers zorgen ervoor dat de diesel in de verbrandingskamer wordt ingespoten.

“De verstuiver” verder lezen

Meer fabrikanten keren diesel de rug toe

Langzaam maar zeker raakt de diesel steeds meer uit de gratie. Terecht of onterecht, fabrikanten zien er telkens minder nood in de auto’s nog aan te blijven bieden. Zo hebben Toyota en Nissan al aangegeven geen diesels meer te verkopen. Ook Porsche keert uiteindelijk toch niet meer terug naar de zelfontbrander, ondanks redelijk succes van deze motoren in de Macan en Cayenne. Vandaag zijn er weer twee merken die hebben aangegeven dat ze de dieselmotor de rug toe gaan keren.

Lees verder

Kabinet verhoogt bedragen verkeersboetes in 2019

Je kon er natuurlijk op wachten en inderdaad gaan de boetes in 2019 weer omhoog. In een brief gericht aan de Tweede Kamer spreekt Fred Grapperhaus, Minister van Justitie en Veiligheid, over het Besluit OM-afdoening en het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens in verband met onder meer de jaarlijkse indexering van de tarieven. Het kabinet heeft besloten de tarieven te verhogen met 1,7 procent in het kader van ‘inflatie’.

De verhoging is afhankelijk van het soort vergrijp. Zo kunnen boetes tot en met 100 euro maximaal 5 euro hoger uitvallen en bij boetes vanaf 100 euro kan dit maximaal 10 euro zijn. Het positieve is dat de administratieve kosten van 9 euro ongewijzigd zullen blijven. Een pak van ons hart.

Wat betekent dit in de praktijk?
De boete voor het negeren van een rood verkeerslicht of het in de hand houden van je telefoon tijdens het rijden komt op 240 euro te liggen. Een stijging van 10 euro. Ook een vergrijp als rechts inhalen gaat met 10 euro omhoog naar 240 euro. 29 km/u te hard door de bebouwde kom razen kost straks 317 euro in plaats van 312 euro. 20 km/u te hard rijden buiten de bebouwde kom gaat 183 in plaats van 180 euro kosten.

Alle boetebedragen voor 2019 checken doe je in dit document (PDF alert)

De terugkeer van de rotatiemotor

Het hing al eventjes in de lucht (mede vanwege gelekte patenten), maar nu is het ook bevestigd: de rotatiemotor keert terug in een Mazda. In de loop van 2019.

Wat is ook alweer een rotatiemotor? De rotatiemotor of wankelmotor, genoemd naar zijn constructeur Felix Wankel, is een verbrandingsmotor die niet met cilinders en zuigers werkt, maar met een rotor van bij benadering driehoekige vorm die in een trommel zit (zie diagram). In de open ruimten tussen de zijden van de driehoekige rotor en de trommel wordt een brandstof/luchtmengsel tot ontbranding gebracht, waardoor de rotor een draaiende beweging krijgt. “De terugkeer van de rotatiemotor” verder lezen

Boetes 2018 en 2019

De bekeuringen 2018 en 2019 en verkeersboetes kunnen u veel geld kosten, zeker als er werkzaamheden op de weg zijn, kunnen de bedragen erg hoog zijn. Het overtreden van de maximumsnelheid met de auto of motor, door rood licht rijden, een rood kruis boven de snelweg en andere overtredingen in het verkeer (auto, motor, ander voertuig) betekenen in 2018 en 2019 een forse geldboete. En daar komen nog eens administratiekosten bij. Hoeveel moet u voor een bekeuring met de auto betalen aan het CJIB, en wanneer is er sprake van te hard rijden? Hoe werkt een correctie op een boete voor een overtreding? Snelheidsovertredingen, fout parkeren, onjuist inhalen, een foute verlichting, onterecht op de vluchtstrook staan, deze overtredingen komen veel voor. Vaak zijn er gebreken aan de auto of is men onverzekerd. Er zijn tal van zaken die u een hoge bekeuring kunnen opleveren. De verwachting is dat de boetes in 2019 nog hoger zullen zijn.

De hoogte van de boetes bij overtredingen kunt u nazien in de Boetebase van het Openbaar Ministerie

Bandenspanning

Bandenspanning belangrijk voor veiligheid

De juiste bandenspanning is zeer belangrijk voor de wegligging en daarmee de veiligheid van je auto. In Nederland rijdt liefst zestig (!) procent van alle auto’s met een te lage bandenspanning. Dat kan per auto per jaar oplopen tot 150 euro extra aan brandstofkosten.

Banden zijn vaak een ondergeschoven kindje bij het onderhoud van de auto. Maar juist de banden zijn het enige contact dat je auto heeft met de weg. Behalve een goed profiel is daarom ook een juiste bandenspanning zeer belangrijk voor een veilige rit. In Nederland rijdt liefst zestig (!) procent van alle auto’s met een te lage bandenspanning. In geld uitgedrukt betekent dat per auto per jaar tot 150 euro extra aan brandstofkosten. Want een te lage bandenspanning leidt onder meer tot een hoger brandstofverbruik.

Lees hier verder

Welke autoverzekering moet ik kiezen?

Autoverzekeringen bieden verschillende dekkingen: WA, beperkt casco en allrisk (volledig casco). Hoe uitgebreider de autoverzekering, hoe duurder hij is. U heeft lang niet altijd de meest volledige dekking nodig.

WA-dekking
Iedere auto-eigenaar moet minimaal een WA-verzekering hebben. Deze wettelijke aansprakelijkheidsverzekering is de minst uitgebreide verzekering en dus ook de goedkoopste autoverzekering die je kunt afsluiten. Met een WA-verzekering ben je alleen verzekerd voor schade aan derden. “Welke autoverzekering moet ik kiezen?” verder lezen